Avaa valikko Valikko

Lypsykarjasta luomulampaisiin ja -kanoihin

Rajalahden luomutilaa Jämijärvellä, Jämin tien varrella pitävät Sirpa ja Pasi Alkkiomäki. Pientilalla oli ennen lypsykarjaa, mutta tuotantosuuntaa päätettiin vaihtaa ja luomutuotantoon siirryttiin 2012. Lypsykarjan tilalle kotieläimiksi valikoituivat ensiksi vuonna 2012 lampaat ja kolmen vuoden päästä tulivat kanat. Aluksi lampaanlihaa myytiin tutuille ja naapureille. Tilamyynti laajeni pikkuhiljaa ja pariskunta päätti, että kaikki tuotteet myydään mahdollisuuksien mukaan suoraan tilalta ja Reko-renkaiden kautta. Monipuolisesti hyödynnettävissä oleva lammas sekä kananmunantuotanto mahdollistivat oman tilamyymälän avaamisen vuonna 2015 ja aittakahvila pihapiiriin tuli vuotta myöhemmin. Nykyään tilalla on emolampaita 170 koko eläinluvun ollessa noin 300 paikkeilla ja kanalassa tepastelee noin 1000 Nick Brown -rodun kanaa.

Tilan logoa käytetään myös kuvissa.

Oma logo jää asiakkaiden mieleen

Kun tuotteita alettiin myydä suoraan kuluttajille, oli aika miettiä miten saataisiin asiakkaat tietoiseksi tilasta. Tilamyynnin alkaessa Alkkiomäet perustivat Rajalahden luomutilalle omat Facebook-sivut. Ilmaisuutensa ja laajan käyttäjäkunnan takia Facebook on heille se tärkein markkinointikanava. Alkkiomäet pyrkivätkin tekemään säännöllisesti postauksia tilan toiminnasta ja erityisesti eläimistä. Pasi Alkkiomäki korosti, että myös kotisivujen olemassaolo on tärkeää, ja sieltä löytyy yhteystiedot sekä linkki Facebook-sivuille. Alkkiomäet ovat hyödyntäneet myös Googlen palveluita markkinoinnissa. Alkkiomäet pohtivat, että lehti-ilmoitusten hyöty suhteessa hintaan ei ole riittävän hyvä, kuitenkin suuremmista tapahtumista ilmoitetaan lähialueen lehdissä.

Oman logon luomiseen Alkkiomäet saivat apua perhepiiriin kuuluvalta graafikolta. Tilan logosta jää hyvin mieleen tilan tuotteet ja se näkyy niin tienvarsimainoksessa kuin tilan pakettiauton kyljessä. Uusimpana tuotteena teetettiin t-paidat tilanväelle ja tilamyymälään paperikassit tilan logolla; näistä on saatu hyvää palautetta ja tästä syystä logon käyttökohteita mietitään koko ajan lisää. Tarkoituksena olisi, että kaikissa tilan tuotteissa olisi logo. Tilaa tehdään tunnetummaksi myös jakamalla tilamyymälässä tai muissa tapahtumissa vieraileville tilan yhteystiedoilla varustettuja magneetteja ja esitteitä.

Tilaa markkinoidaan monipuolisesti niin magneeteilla, esitteillä kuin ostoskassillakin.

Asiakkaiden toiveesta tapahtumia

Tila on ollut tapahtumissa mukana aktiivisesti ja myös tilalla on järjestetty erilaisia tapahtumia. Alkkiomäet ovat hyödyntäneet kunnan tapahtumia, jolloin ihmisvirtoja on jo valmiiksi paljon liikkeellä, esimerkkinä Jämijärven kunnan Avoimet pihat -tapahtuma. ”Tämä oli ensimmäinen tapahtuma, johon luomutilana osallistuimme ja siitä saimme kokemusta tapahtumien hoitamisesta”, kertoi Sirpa. Tapahtumat vetävät hyvin väkeä ja keskimäärin tilalla vierailee noin 100–200 asiakasta tapahtuman aikana. Tärkein sesonki on lampaiden ja kananmunien takia pääsiäinen. ”Vuosien kuluessa huomasimme, että pääsiäislauantaina ihmiset ovat paljon liikkeellä ja pidämme silloin pääsiäismarkkinat”, Alkkiomäet kertoivat.

Asiakkaat ohjaavat hyvin paljon tilan toimintaa. Asiakkaiden toiveesta on syntynyt niin pääsiäismarkkinat, lasten maatilapäivät kuin aittakahvilakin. ”Hienointa tässä on asiakkaiden kohtaaminen, jolloin saamme suoraan palautetta ja pystymme heti reagoimaan siihen”, Sirpa totesi. Viimeisimpänä on toivottu lampaiden paimennusnäytöstä ja sellainen on suunnitteilla tulevalle kesälle.

Tilan vetonaulat

Merkittävimmät asiakasryhmät ovat kesäisin kesämökkiläiset ja lomailijat. Alkkiomäet ovat huomanneet, että asiakkaat tuovat tilalle omia vieraitaan tutustumaan suomalaiseen maaseutuun. Kaupungistumisen myötä ei ole enää maalaispaikkaa tai mummulaa, jossa voisi kokea suomalaista maaseutua. Alkkiomäet haluavat oman tilansa olevan se paikka asiakkaille, jonne voi tulla ihailemaan eläimiä. Sirpa totesikin, että eläimet tekevät markkinoinnin heidän puolestaan. Tärkeintä ei ole mitä isäntäväki tekee, vaan mitä eläimet, tilan ehdottomat vetonaulat, tekevät ja siitä pystyy ammentamaan paljon muun muassa sosiaaliseen mediaan.

Tilamyymälässä tarjolla on kananmunien, lihan, taljojen ja lankojen lisäksi suomalaisten tilojen muita tuotteita. Laajasta valikoimasta löytyy jokaiselle jotakin, Alkkiomäkiä erityisesti yllätti lampaiden taljojen menekki. ”Tilamyymälän ei tarvitse olla mikään ihmeellinen, kunhan tuotteet ovat hyvin esillä”, Sirpa toteaa. Tilamyymälä sijaitsee navetan entisessä karjakeittiössä.

Kesä lähestyy ja tilamyymälä, aittakahvila sekä kotieläinpiha ovat kohta täydessä vauhdissa. Rajalahden luomutilalla voi tavata yrittäjäpariskunnan, lampaiden ja kanojen lisäksi perheen koiria, muutaman kesäpossun, ankkoja, kaneja ja kissanpentuja.

Arkistoon